Újraindult iskolánk azzal büszkélkedhet, hogy egy pápai diákunk, az 1999-ben érettségizett Vajda Péter Brüsszelben dolgozik, az Európai Unió központjában. Péter -háládatos szívvel gondolva alma materére - a múlt tanévtől kezdődően pályázati lehetőséget biztosít tanulóink számára, amely révén a legjobb eredményt elérőket meghívja néhány napra Brüsszelbe. Így juthatott ki október elején Illés Tekla és Kerpel Veronika az Unió fővárosába. A továbbiakban erről az útjukról számolnak be:

Tanulmányút Brüsszelben

Az előző tanév végén lehetőségünk volt egy pályázat elkészítésére, amit a mi iskolánkban hirdettek ki. A pályázat kiírója Vajda Péter volt, egykori refis diák, aki 12 éve végzett iskolánkban. Ő most a Klímaügyi Minisztériumban dolgozik, Brüsszelben. A munkáknak az Európai Unióról vagy hozzá kapcsolódó  eseményekről kellett szólnia. Én az EU soros elnökségi témáját dolgoztam ki, és sikerült megnyernem a fődíjat. A 2. helyezett Kerpel Veronika lett, ő is ugyanabban a nyereményben részesült. A díj tartalma: 4 napos kirándulás Belgiumban, és látogatás az Európai Parlament, Bizottság és Tanács épületeibe.

Október 6-án, 15:05-kor indult a gépünk Ferihegyről Charleroi-ba. Első este, miután elfoglaltuk a szállásunkat, kimentünk a városba, és Péterrel együtt megkóstoltunk egy igazi belga sört. Másnap kezdődött a hivatalos része a kirándulásnak. Reggel korán már a Parlament folyosóin nézelődtünk, figyeltük a sok politikust, minisztert, titkárokat és titkárnőket. Ennyi öltönyös és kosztümös embert talán nem is láttam még egy helyen. Pedig megtudtuk, hogy nagy részük már nem is dolgozik pénteken, náluk az már hétvége. Az épület könyvtárába is beültünk, és ez alatt az idő alatt lehetőségünk volt bepillantani olyan folyóiratokba, mint a The New York Times, és a The Wall Street Journal. Részt vettünk egy előadáson, ahol az EU működését mutatták be nekünk, majd bevittek minket az egyik ülésterembe, ahol épp egy megbeszélés zajlott. Részemről most már kicsit átláthatóbb lett az Unió bonyolult rendszere. Utunk ezután a Bizottságba vezetett. Itt Péter barátnője, Ági vezetett minket körbe, ugyanis ő itt dolgozik. Ezután meghívott minket egy "bizottsági menzás" ebédre, ami igencsak különbözik a Refiétől... A Tanácsot délután mutatták be nekünk újabb magyar kollégák. Még a magyarországi küldött számára fenntartott székbe is beülhettünk. Szombati napunk azzal telt, hogy egy csodálatos kisvárosba, Brugge-be autóztunk. Az egész város, egy középkori formájában fennmaradt település, olyan, mint egy múzeum. Rengeteg sikátor, csatorna, sétálóutca, katedrális, galamb és persze turista látható ott. Egymást érik a jobbnál jobb csokoládé- és ajándékboltok, úgyhogy sikeresen be is vásároltunk Belgium jellegzetességeiből párat.
A hazafelé tartó út egy kis kanyarral kezdődött, mert lementünk a tengerpartra, azon belül is Blankenberge városába. A borús idő ellenére elláttunk Angliáig is. Napunkat azzal zártuk, hogy megnéztük Brüsszel éjszakai színekbe öltözött belvárosát. Minden épület gyönyörűen kivilágítva, olyan volt, mint egy valóságos ékszerdoboz. Vasárnap volt lehetőségünk a fővárost természetes fénynél is bejárni. A Grand Place, a Manneken Pis szobor, a sétálóutcák, az egyedi külsejű, régi épületek, a házak falára festett képregényhősök, a gaufre (gofri) és a csokoládé illata, és persze az egész napos eső – ezek mind hozzátartoztak az utolsó ott töltött napunk délelőttjéhez.

Sok-sok életre szóló élménnyel gazdagodva indultunk vissza délután 5 órakor a Brüsszel melletti repülőtérről. A kalandos néhány nap után azonban jól esett újra itthon lenni.

Illés Tekla 12. B

A tanév első igazi csípős, hideg őszi reggele van, és mi indulunk Ferihegyre. Úti célunk Belgium. Majdnem kétórás repülőút után megérkezünk Brüsszelbe, a belga fővárosba. Az otthonihoz hasonlóan hideg, borús időjárás fogad minket. Házigazdánk Vajda Péter, egykori refis diák, aki pillanatnyilag az Európai Bizottság Környezetvédelmi és Klímaügyi Főigazgatóságán dolgozik. Egy pályázati munka elkészítése volt a feladat az Európai Unióhoz szorosan kapcsolódó témakörből. Az általa kiválasztott két legjobb dolgozat írójának jutalma, hogy betekintést nyerhet az uniós intézmények működésébe és mindennapjaiba.

Kirándulásunk első napján tehát ezeknek az intézményeknek a felfedezésére indultunk. A Parlament, a Bizottság és a Tanács épületében egyaránt egy-egy ott dolgozó magyar vezetett minket végig. Széleskörű tájékoztatást kaptunk a Parlament feladatairól, a Bizottság kirendelt főigazgatóságainak munkájáról, és bepillanthattunk egy-egy ülésterembe is. Nekem a tolmácsok munkája tetszett leginkább. Párban dolgoznak és 10-15 perces váltásokkal szinkron fordítanak szigorúan csak saját anyanyelvükről egy másik nyelvre. Izgalmas és óriási koncentrációt igénylő feladat.

Az egész napos hivatalos program után örömmel értesültünk arról, hogy másnap Brugge-be látogatunk. Ez egy igai, flamand múzeumváros. A téglából épült, vakolatlan kis házak között olykor- olykor felbukkan egy katedrális is. Az embernek olyan érzése van, mintha időutazó lenne, és a XVII. századi Németalföldön járna. Mindenütt nézelődő turistákat látni. A nap végén ajándékokkal felpakolva térünk vissza Brüsszelbe.

A fővárost a harmadik napon járhattuk be. Zsúfolásig megtelt utcák, ez már a XXI. század. Ám olyan szépségeket is felfedezhetünk , mint a Tőzsde palota épülete, a Manneken- Piss és a Grande Place. Nagy örömmel döbbentem rá, hogy csoki boltok széles választéka invitálja kóstolóra a Brüsszelbe látogatókat.

Mi az, amit semmiképp se hagyj ki, ha Brüsszelbe jársz? Éttermek és vendéglátóhelyek, múltidézőek és XXI. századiak sokasága vár, ahol felmelegedhetsz egy hűvös, esős és szeles nap után. Csoki imádók figyelem! Egy igazi friss goffri, csoki öntetes banánnal és eperrel egy kis tejszínhabbal a tetején, kihagyhatatlan élmény!

Kerpel Veronika 12. A

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peter.vajda 2011.11.27. 20:29:50

II. János Pált idézném, aki a legenda szerint így szólt, miután barátai társaságában megnézte a Passió c. filmet: "Pont így történt!*"

* kivéve a sörözést, ilyesmiről semmiféle tudomásom nincs :-)