Francia oktatás, francia nyelvű Comenius projektek a Refiben
Tíz éve kezdődött a francia nyelvoktatás iskolánkban. A kezdetektől az a célunk, hogy használható nyelvtudással bírjanak diákjaink, amely lehetővé teszi számukra a mindennapi kommunikációt francia fiatalokkal, a tanulást-továbbtanulást francia nyelven vagy az esetleges munkavállalást valamely frankofón országban.
                A fenti célok megvalósítása csak akkor lehetséges, ha komoly háttér biztosítja, hogy az idegen nyelv valóban élő nyelvvé váljék diákjaink számára. Az élő nyelv tanítása nem szókincs és nyelvtani rendszer elsajátítása csupán. Az adott ország gondolkodásmódjának, életmódjának, kultúrájának, civilizációjának megismerése, megértése nélkül nem ismerhetjük meg a nyelv logikáját.

                Első lépésként francia testvériskolai kapcsolatot létesítettünk a Châteaubriant-i Guy Moquet Líceummal. A következő évtől és azóta folyamatosan francia anyanyelvi lektor segíti munkánkat. Kilenc éve indítottuk első francia nyelvű Comenius iskolai projektünket a fenti francia iskolával, illetve más külföldi iskolákkal: hollandokkal, erdélyiekkel, felvidékiekkel. Jelenleg a harmadik francia Comenius projekt zajlik iskolánkban, melynek címe: Kulturális sokféleség és azonosság Európában a gasztronómia tükrében. A francia iskola mellett két olasz iskola, egy szicíliai és egy capuai is partnerünk még ebben a projektben.
A projekt célja egyrészt a diákok nyitottá tétele más kultúrák iránt a multilaterális kapcsolatok révén, másrészt az európai kulturális identitás megismerése egy mindannyiunk számára ismert téma, a gasztronómia által. 52 diák és 7 tanár dolgozik ez évi projektünkben, melynek meglehetősen széles témaköre lehetővé teszi, hogy több tantárgy keretén belül – irodalom, történelem, élő nyelvek, természettudományok, rajz, hittan - vizsgálódjunk a gasztronómia témakörében.
Témáink:
Mindennapi kenyerünk, azaz a kenyér története. Vezető tanár: Kernyáné Návai Anita.
Egészséges táplálkozás, egészséges élet. Vezető tanár: Somosiné Németh Alíz.
Irodalmi vendéglő, azaz híres ételeink-italaink francia és olasz költők műveiben. Vezető tanár: Veress Zsuzsa.
Fizikusok a konyhában. Vezető tanár: Somosi István.
Böjt a különböző vallásokban: A csoport felelőse Toókos Péter tanár úr.
A projekt web címe: http://www.comenius.blogja.net/

                Hogyan segíti egy multilaterális projekt a nyelvoktatást és általában az oktatást, nevelést? A nyelvoktatás nem külön egysége az iskola pedagógiai programjának, hanem annak szerves része. Oktat és nevel az iskola szellemében. Iskolánkra mindig is jellemző volt a nyitottság, a tolerancia. A külföldi intézményekkel való közös munka jó iskolája mindennek.
A projektben résztvevő diákok maguk választják ki, hogyan dolgozzák fel azt a témakört, melyet előzetesen, a partnerintézmények diákjaival meghatároztak, milyen konkrét és eredeti megoldásokat választanak munkájuk során. Döntéseket kell hozniuk, ezeket felelősséggel vállalniuk is kell, rendszeresen számba kell venniük a kitűzött célok megvalósulását, a felmerülő nehézségeket, estlegesen újra kell gondolniuk a felvállalt feladat megvalósítását más módszerekkel. Ugyanakkor francia nyelven olyan ismeretekre tesznek szert, mely nem része az iskolai tananyagnak. Ebben segíti őket a kötelező órarendi óra mellett a heti egy plusz francia óra a francia lektorral. Fejlődik kommunikációs készségük, informatikai ismereteik, önértékelésük.
Természetesen a projekt legnagyobb vonzereje az utazások, a személyes találkozások lehetősége. Minden évben két utazásra van lehetőségünk. Az évnyitó találkozóra a projekt vezető tanárai és diákjai utazhatnak, az év végi nagy projekttalálkozón pedig már a projektben dolgozó összes tanár és diák is részt vesz. Felfedezni egy másik országot, egy másik kultúrát, felkeresni olyan műemlékeket, amelyekről tanultunk, olvastunk, egyedülálló élmény. Strasbourg, Reims,Párizs: Louvre, Rodin Múzeum,  Orsay Múzeum, Eiffel torony, Sacré Coeur, Notre Dame katedrális, sétahajózás a Szajnán, a Loire-menti kastélyok, Bretagne vad sziklái, Nantes, Mont Saint Michel, Saint Malo megannyi feledhetetlen élmény annak a mintegy 200 refisnek, akik a projekttalálkozók alkalmával jutottak el Franciaországba, és feledhetetlen élmény francia tanáraiknak, akik legtöbbjüknek először mutathatták meg ezeket szépségeket. De nagy élmény volt mindannyiunk számára Amszterdam, az Anna Frank háza vagy a Van Gogh Múzeum, és Rimaszombat, a Felvidék szépséges tájai, várai, ahová hasonló létszámban jutottunk el.
A sok látnivaló mellett nagyon fontosak azok a személyes tapasztalatok, amelyeket a partnerintézmények felkeresése, vagy a fogadó családok megismerése kínál tanárnak és diáknak egyaránt. Rácsodálkoztunk a francia vagy holland oktatás gyakorlatiasabb jellegére, de ugyanakkor büszkék voltunk diákjaink sokkal gazdagabb műveltségére. Irigykedve néztük a francia menza gazdag kínálatát, és értékeltük a refis menzát, amikor a hollandok szendvics-ebédjét fogyasztottuk. A legnagyobb élmény mégiscsak a fogadó családok megismerése. A francia és holland családok szeretetteljes, féltő gondoskodása után nagy élmény volt diákjaink számára a szicíliai családok vidám, zajos, számukra kaotikus hangulatának felfedezése.
2008 októberében Partinicoban indítottuk az új projektet. A 8 fős csapatunk rácsodálkozott Szicília csodálatos szépségeire, és mellesleg megtanulta, hogy az idő fogalom itt ismeretlen, de a dolgok majd valamikor megtörténnek. Tolerancia tanulásából is jó iskola volt számunkra ez az út.
Az év végi projekttalálkozóra az idén iskolánkban, a Pápai Református Kollégium Gimnáziumában került sor 2009. március 27-április 1. között. 50 francia, 18 szicíliai, 7 capuai és 8 erdélyi diákot fogadtunk iskolánkban. A francia, az erdélyi és a capuai diákok családoknál laktak, a szicíliaiak, saját kérésükre és utólag bánatukra is, a lánykollégiumban.
 A projekt nagy értéke az is, hogy szorosabbá fűzi az iskola és a szülők kapcsolatát. Ezt a nagyszabású rendezvényt a családok segítsége nélkül nem tudtuk volna megszervezni. Barátságok születtek, a külföldi diákok szép emlékekkel tértek haza, elvittük őket a Parlamentbe, a Budai várba, a Csodák Palotájába, a tapolcai tavasbarlanghoz, a Balatonhoz. A vendégdiákok nagyon értékelték mind  a látnivalókat, mind a magyar családok vendégszeretetét. Kell ennél jobb reklám egy iskolának, egy országnak?
A találkozó során az intézmények közös kiállításon mutatták be a projektmunka termékeit. Étel-italkóstoló, irodalmi színpad, fizikai kísérletek, dalok, előadások bizonyították a projektmunka változatosságát. És mindez francia nyelven. A helyi televízió részletesen tájékoztatott a találkozóról.
 A projekttalálkozó nemcsak a projektben résztvevő diákokat motiválta a a francia nyelv tanulásában, hanem a fogadó diákokat is. A következő tanév végén a francia iskola szervezi a projekttalálkozót, ahol 50 diákkal veszünk részt. Addig is újabb témákat keresünk a gasztronómia területéről, és részletesen felkészülünk a „nagy utazásra”, mely végén minden diák útinaplót készít majd, és vetélkedőt szervezünk a látottakból.
A francia iskolával a kapcsolatunk egyre gazdagodik, hisz már „hazajárunk” egymáshoz. Ennek következményeként az idei tanévben két diákunk töltött egy teljes tanévet a francia testvérintézményben, és a következő tanévben újabb két diákunk tanulhat itt.
Egyházi intézményként fontosnak tartjuk, hogy francia egyházi közösségekkel is kapcsolatokat ápoljunk. Szerveztünk már zarándoklatot a franciaországi taizéi ökumenikus közösséghez, és két ízben vendégeket fogadtunk tőlük: egyszer egy indonéz származású szerzetes, Francesco testvér jött el hozzánk, egyszer pedig egy svéd és egy svájci önkéntest fogadtunk. A kommunikáció közös nyelve velük is a francia, mely újabb motivációs tényező a diákjaink számára, bennünket, francia szakos tanárokat pedig megerősít abban, hogy az oktatás és nevelés csak a nyelvi és civilizációs háttér megteremtésével teljesedhet ki egységben.

Pitó Katalin            
projekt koordinátor      
francia munkaközösség vezető

 

A bejegyzés trackback címe:

https://papairefi.blog.hu/api/trackback/id/tr302334700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.